Krajem prošle godine, Registar nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS) sproveo je istraživanje tržišta o načinu na koji privreda, odnosno, privredni subjekti koriste internet domene u svom poslovanju.
Istraživanje je uključilo 382 predstavnika preduzeća sa teritorije cele Srbije, koji su anketirani CAWI metodom (Computer-assisted web interviewing). Najveći procenat ispitanika predstavlja grupu preduzeća koji imaju do 50 zaposlenih, a dobijeni rezultati pokazuju da više od dve trećine firmi na domaćem tržištu koristi neki od nacionalnih domena (.rs ili .срб).
Teme istraživanja
Istraživanje “Internet domeni u privredi Srbije 2019.“ sprovedeno je u skladu sa smernicama Udruženja evropskih nacionalnih registara internet domena najvišeg nivoa, a cilj istog je ustanoviti stanje internet domena u Srbiji i to kroz analizu:
- Prepoznatljivosti i percepcije nacionalnih domena,
- Zastupljenosti nacionalnih domena,
- Broja naziva domena po preduzeću i,
- “Radnog veka” naziva domena u Srbiji.
Pored toga, ispitanici su bili u prilici da odgovore na pitanje koliko im je naziv domena važan za poslovanje, na koji način ga koriste i da li im je websajt važniji u odnosu na društvene mreže.
Na kraju, istraživanje je pokazalo koliko je proces registracije naziva nacionalnih domena jednostavan za krajnje korisnike i koji su kriterijumi za izbor naziva domena i registra, odnosno provajdera, kod kojeg će domen i registrovati.
Dobijeni rezultati
- 96% ispitanika je .rs domen prepoznalo kao nacionalni domen Srbije najvišeg nivoa;
- .rs domen je naziv domena dostojan poverenja i bezbednosti, dok je .com domen prepoznat po snazi njegovog brenda;
- 88% je procenat produženja, tj. obnove .rs domena;
- Preduzeća u Srbiji češće se odlučuju za registraciju .rs domena (69%), nego što je to slučaj sa .com domenom (35%);
- Prema istraživanju, firme prosečno imaju registrovan 2,1 domen, dok njih 70,2% ima registrovan samo jedan domen;
- 75% domena u okviru svih domenskih prostora prisutnih na domaćem tržištu registrovano je duže od 4 godine;
- Više od 90% ispitanika odgovorilo je da im je naziv domena važan za firmu, a gotovo polovina (47%) da im je naziv domena vrlo važan za poslovanje;
- 75% ispitanika koristi domen za adresu websajta i adresu elektronske pošte;
- U skladu sa prethodnom stavkom, 74% ispitanika smatra da je websajt važniji u odnosu na naloge na društvenim mrežama, dok 21% podjednako vrednuje websajt i društvene mreže;
- Pozicija u pretragama i povezanost sa geografskim prostorom jedni su od glavnih kriterijuma prilikom izbora domena;
- Tri četvrtine ispitanika smatra da je proces registracije domena jednostavan, dok samo 2% smatra proces registracije komplikovanim;
- Kada je u pitanju izbor provajdera osnovni kriterijumi prema istraživanju su: brza podrška, dobar poslovni imidž, jednostavna registracija i paket usluga;
Kompletno istraživanje možete preuzeti na zvaničnom sajtu RNIDS-a, na sledećem linku.