“Imam genijalnu poslovnu ideju!”
“Ma, ovaj proizvod može doneti milione!”
Veliki broj ljudi je u određenom trenutku svog života izgovorio jednu od ove dve rečenice. Međutim, najvažniji aspekt koji određuje uspešnost ideje ili projekta nije ni tehničko preimućstvo, ni savršenost nekog rešenja, već u najvećem broju slučajeva izvedba.
Jedan od primera koji potvrđuje ovu tvrdnju jeste i svojevrsni “rat formata video zapisa” koji se krajem 70-ih i početkom 80-ih godina dvadesetog veka vodio između firmi „Sony“ i „JVC“. Šta se dogodilo? Betamax – analogni format video zapisa japanske firme Sony po prvi put pružio je masovnu mogućnost kupcima za snimanje i reprodukciju na kućnim uređajima. Jako brzo pojavio se i suparnički VHS format. Iako je Betamax pružao znatno bolje tehničke karatkeristike u ovom “ratu” je izgubio. Za razliku od njega, VHS je bio manje komplikovan, jeftiniji i najbitnije od svega JVC je podelio licence za izradu uređaja za reprodukciju svima koji su bili zainteresovani i time osvojio tržište i omogućio praktično monopol za svoj proizvod.
Dakle, ma koliko superioran proizvod bio, njegove šanse za uspeh se drastično smanjuju ukoliko ne postoji ozbiljan produkt menadžment koji definiše osnovne osobine proizvoda, ukoliko se ne izvrši adekvatna analiza potreba ciljne grupe kojoj je namenjen i ukoliko nema dugoročnog planiranja daljeg razvoja proizvoda.
Faze u razvoju proizvoda ili usluge
Kao i kod većine stvari u životu, tako se i razvoj određenog proizvoda, ideje ili usluge može podeliti na 4 osnovne faze:
- Priprema
- Implementacija
- Produkcija
- Upotreba
Za sada nećemo ulaziti u postprodukcione faze razvoja proizvoda koje se odnose na unapređenje postojećeg proizvoda u produkciji i njegovog kontinualnog razvoja iz razloga što se ove faze mogu mnogo lakše objasniti kao dopuna osnovnog seta.
Planiranje genijalne ideje sa početka priče
Olovka!
Kako bismo objasnili izazove pred kojima se nalaze mladi i ne tako mladi preduzetnici u pokušaju da definišu svoj biznis, proizvod ili uslugu koristićemo olovku kao metaforu proizvoda.
Na samom početku, najbitnije je odlučiti koja je namena i svrha samog proizvoda, u ovom slučaju olovke. Jer olovka se, kao i svaki drugi proizvod, može iskoristiti za više namena, na primer: može se koristiti za pisanje remek dela, mogu se iznajmljivati usluge pisanja, možda se olovka može unaprediti tako da piše pod vodom, može se isplanirati novi način sklapanja ili proizvodnje olovke koja je mnogo jefitnija od trenutnog načina proizvodnje i tako dalje.
Prvi “poslovni problem” koji se može javiti u ovom stadijumu planiranja jeste činjenica da se neretko dešava da sama “ideja” pokriva više namena. Naravno, moguće je koristiti olovku za pisanje remek dela i pri tome uslužno nuditi svoje usluge pisanja, međutim, problem se javlja ukoliko se za podmirivanje egzistencijalnih potreba oslanjate na prodaju svoje usluge (uslužno pisanje), međutim na taj način dovodite sebe u finansijski problem ukoliko se skoncentrištete na prvu namenu (pisanje remek dela) koje u momentu pisanja ne donosi finansijsku dobit neophodnu za podmirivanje egzistencijalnih potreba.
Kako ne biste došli u ovaj začarani krug (hrčak u točku), najbolji način da uvidite koje je realno stanje stvari jeste da iskreno postavite i odgovorite na sledeća pitanja:
- Sta najviše volim da radim?
- Da li posedujem adekvatne veštine i znanje da valjano radim ono što volim?
- Kakvo je tržište na kojem želim da radim i stvaram? Da li postoji potreba za onim što želim da radim/proizvodim/stvorim?
- Koliko mi je vremena potrebno da ono što radim postane isplativo?
Sve dileme na koje možete naići prilikom odgovora na pitanja postavljena gore se mogu izbeći pre svega dobrom pripremom i dobrim planiranjem.
Trougao projekt mendžmenta
Planiranje i razvoj određenog proizvoda zavise pre svega od nekoliko uslova. U trouglu projekt mendžmenta ti uslovi definisani su kao “obim” (scope), “vreme” (time) i “troškovi” (budget). Uslov vreme podrazumeva vremenski period potreban za pravljenje i realizaciju proizvoda. Troškovi se odnose na budžet predviđen za sam proizvod, a obim se odnosi na sve one aktivnosti koje su neophodne da bi se proizveo kalitetan proizvod i ostvario željeni cilj. Caka kod ovih uslova i samog planiranja bazira se na njihovoj međusobnoj zavisnosti i takmičenju, gde promena jedne strane utiče na preostale dve.
Iako je produkt menadžment oivičen dobro definisanim alatima, on nikada ne daje jednoznačne rezultate te ga nije moguće jednostavno primeniti na isti način u svakom narednom slučaju. Dakle, predviđeno vreme, raspoloživi budžet i obim posla različiti su od proizvoda do proizvoda. Lepota celog posla je što isključivo od mašte i primene postojećih tehnika, analiza i saznanja iz biznisa i planiranja može zavisiti krajnji proizvod, kao i njegov efekat na zainteresovane strane i na kraju krajeva samo tržište.
Znam šta želim da stvorim! Šta dalje?
Odlučili ste kakav proizvod želite da napravite? Odlično! Dalji koraci u planiranju i razvoju proizvoda sastoje se od opisa proizvoda, kao i neophodnog vremena i minimuma sredstava za rad za uspešnu izvedbu i mogu se podeliti po sledećim stavkama:
- Tačan i nedvosmislen opis proizvoda i procesa (specifikacija/scope).
- Postavljanje osnovne projekcije izvodljivosti
- Definisanje milestonova za dalji razvoj, do godinu dana (roadmap)
- Definisanje minimuma neophodnih resursa za razvoj, prodaju, produkciju (HR, infrastruktura, tehnički preduslovi).
- Definisanje minimuma neophodnih sredstava za potreban period (resursi + vreme)
- Priprema dokumentacije za predstavljanje zainteresovanim stranama
Svaka nabrojana stavka zahteva detaljniju analizu i tim poduhvatom ćemo se baviti u narednim tekstovima, gde ćemo detaljno razložiti sve bitne komponente planiranja (vreme, budžet, obim posla) i objasniti njihove međusobne odnose u okviru stvaranja proizvoda ili usluge.
Sa kojim problemima ste se susretali prilikom planiranja svog proizvoda ili usluge? Koje aspekte planiranja želite da obradimo u posebnim tekstovima? Podelite sa nama svoje odgovore u komentarima.