Naziv domena je današnjem online svetu značajniji nego ikada. Pored toga što predstavlja adresu web sajta i sastavni je deo naziva elektronske pošte, reputacija domena može uticati na to da li će email poruke završiti u prijemnom sandučetu primaoca, otići u SPAM ili u najgorem slučaju, biti odbijene.
U ovom članku ćemo govoriti više o samoj reputaciji domena, kako je proveriti i koji alati vam mogu pomoći da saznate više o tome kako se domen kotira u segmentu pouzdanosti.
Šta je email reputacija domena?
Reputacija domena predstavlja skor od 0 do 100 koji ukazuje na to koliko je domen sa kojeg se šalju email adrese pouzdan.
Postoje brojni parametri koji provajderi email servisa koriste kako bi izračunali ovaj skor. Neki od njih nisu dostupni javnosti, pre svega iz razloga što provajderi ne žele da podele previše informacija, jer bi u tom slučaju sajber prevaranti mogli da izigraju sistem i zaobiđu spam filtere.
Faktori koji su poznati kada je u pitanju izračunavanje reputacije domena su:
- Broj SPAM poruka (SPAM rate)
- Broj pročitanih poruka (Read rate)
- Broj klikova (Click rate)
- Stopa izbrisanih poruka pre čitanja (Deleted before reading rate)
- Stopa otvorenih poruka (Open rate)
- Procenat odgovorenih i prosleđenih email poruka (Reply rate i Forward rate)
- Bounces (Email poruke koje nisu dostavljene)
- Procenat žalbi da je poruka SPAM (Spam compliant rate)
- Oznaka “Ovo nije SPAM” (“This i not spam” rate)
Dakle, na osnovu ovih podataka koriste se složeni algoritmi koji na kraju “ocenjuju” domen sa kojeg se email šalje i njegovu ukupnu pouzdanost u email komunikaciji. Što je skor viši, to će email serveri više “verovati” domenu i verovatnoća da će email poruke biti odbačene ili završiti kao neželjena pošta se smanjuje.
Pročitajte više: Zašto e-mail poruke završavaju u SPAM folderu i šta učiniti povodom toga?
Gde je tu IP adresa?
IP adresa je broj koji identifikuje računare na internetu, odnosno jednostavnije rečeno, IP adresa je adresa koju drugi računari koriste za pronalaženje računara na internetu. Prilikom slanja email poruka, email provajderi koriste IP adresu povezanu sa domenom kako bi utvrdili odakle je email došao.
Kao i domen, i IP adresa ima svoju reputaciju koja takođe može uticati na slanje email poruka. Ukoliko se IP adresa nalazi na nekoj od crnih lista (Blacklist), poruke neće stići na krajnje odredište dok se IP adresa ne skine sa ove liste.
Evo zašto je razlika između reputacije domena i reputacije IP adrese važna:
IP adresa domena se može promeniti, a kada se to dogodi, reputacija IP-a se resetuje. S druge strane, reputacija domena se vezuje za ime domena. Dakle, reputacija domena će ostati uz ime domena, gde god da email stigne.
Ukratko, popraviti reputaciju IP adrese je mnogo lakše nego popraviti reputaciju domena. Pošto je reputacija domena trajnija od reputacije IP-a, mnogi email provajderi koriste reputaciju domena, iako treba naglasiti da to još uvek nije univerzalni standard.
Ali, u ovom članku ćemo se uglavnom fokusirati na reputaciju domena, jer popravljanje reputacije domena može biti vrlo izazovno.
Kako proveriti reputaciju svog domena?
Stvar u vezi sa reputacijom domena je u tome što svaki email provajder (ESP) izračunava svoju reputaciju. Dakle, Gmail ima jednu reputaciju domena, Yahoo! ima drugu, Microsoft takođe ima svoju itd.
Razlog za to je što email provajderi mogu meriti reputaciju domena samo na osnovu adresa i poruka koje dobijaju sa domena onda kada koristite njihove usluge. U prevodu, jedan email provajder ne može da vidi poruke koje šaljete drugim email provajderima.
Međutim, iako ne postoji jedinstvena ocena koju svi email provajderi koriste za procenu reputacije domena, postoje neki nezavisni alati koji vam mogu pomoći da saznate više. Svi ovi alati zasnovani su na različitim izvorima podataka i pokušavaju da ocene pošiljaoce na osnovu njihove prakse i rezultata. Kao pojedinačni izvori. ovi rezultati često ne govore punu istinu, ali kada se koriste zajedno sa drugim podacima mogu biti od velike pomoći u identifikovanju problema sa reputacijom.
Business E-mail hosting garantuje maksimalnu dostupnost, jednostavnost korišćenja i bezbednost u svakom momentu. Vrhunska antispam i antivirus zaštita za komunikaciju bez glavobolje. Odaberi Business Server uslugu i iskoristi 50% popusta u prva tri meseca!KOMUNIKACIJA BEZ GLAVOBOLJE
PROMOCIJA
Alati za procenu reputacije domena
SenderScore.org
Ovaj program poput procene kreditne sposobnosti procenjuje stanje i “zdravlje” email komunikacije. SenderScore izračunava rejtnig na skali od 0 do 100 i identifikuje kvalitet vas kao pošiljaoca poruka, ali i ukazuje na to kako email provajderi vide vašu IP adresu (kao dobru ili lošu). Kako vas provajderi “vide” zavisi od brojnih faktora, a neki od njih su prijavljivanje poruka kao SPAM, slanje poruka nepoznatim primaocima, da li se nalazite na crnoj listi i slično.
Google Postmaster Tools
Ovaj zvanični Google-ov alat omogućava uvid u to kako Gmail vidi poslate email poruke. Pored toga, nudi podatke o greškama prilikom isporuke email poruka, stopu prijavljivanja poruka kao SPAM i daje informacije o reputaciji IP adrese i domena.
Google Postmaster alat reputaciju deli na:
Loša reputacija – ukazuje na istoriju slanja velike količine nepoželjnih poruka. Sav email poslat sa ovog domena biće odbijen ili označen kao SPAM.
Niska reputacija – takođe ukazuje na istoriju slanja nepoželjnih poruka koja će rezultirati oznakom poruka kao nepoželjnih.
Srednja/Zadovoljavajuća reputacija – ukazuje da se sa domena šalje ispravna elektronska pošta, ali se povremeno dogodi da se pošalje mala količina nepoželjne pošte. Većina email poruka biće isporučena, osim u slučajevima povećane stope nepoželjnih poruka.
Visoka reputacija – najbolja moguća reputacija koja ukazuje na nisku stopu nepoželjnih poruka i označava pridržavanje osnovih Gmail smernica za slanje poruka. Ove email poruke će retko završiti u SPAM folderu.
Microsoft SNDS
Slično, Google Postmaster alatu, Microsoft takođe nudi servis pod nazivom Smart Network Data Services (SDNS). Među brojnim informacijama koje ovaj servis nudi, izdvojamo reputaciju IP adrese, stopu prijavljivanja poruka kao SPAM i ostalo.
Podaci kao samo jedan deo slagalice
Neophodno je naglasiti da iako su svi dostupni alati od velike pomoći kada je u pitanju procena reputacije domena, nijedna od njih pojedinačno ne govori potpunu priču. Pa tako se može dogoditi da dobijete skor koji je zadovoljavajući, ali da ipak imate problema sa dostavljanjem email poruka. Na kraju dana, kontrolu nad svojim delovanjem imate samo vi, a podaci su tu da vam pomognu u detektovanju potencijalnih problema.