Danas je lako posmatrati velike kompanije čije proizvode ili usluge koristimo i pretpostaviti da je njihov put do najuspešnijih na svetu išao uzlaznom putanjom od samog početka. Međutim, ova pretpostavka nije tačna, a priče o njihovom nastanku liče pre na priče o superherojima – smerne su, intrigantne i inspirativne.
U nastavku pročitajte zanimljive činjenice koje su prethodile nastanku nekih od najvećih kompanija na svetu.
Osnivač Microsofta je bio “srcolomac”
Bil Gejts je u srednjoj školi napravio program za raspoređivanje učenika po časovima kako bi školi pomogao prilikom određivanja ko će biti na kom času i kada.
Takođe, u programu je kod bio podešen tako da on bude taj koji će sigurno završiti na časovima gde su pretežno devojke. Problem je s bio u tome što je u tom periodu to bio i najveći njegov uspeh kod devojaka, imajući u vidu da je, po sopstvenom prizanju – bio jako stidljiv i povučen u srednjoj školi.
Polovina kapitala kompanije “Domino’s Pizza“ je jednom menjana za polovni automobil
Domino’s Pizza koja je samo prošle godine primila 1,88 miliona porudžbina i prodala gotovo 2,56 miliona pica osnovana od strane Toma i Džejmsa Mongana, koji su kupili pica restoran pod nazivom “DomiNick’s” za 500 dolara. U ranoj fazi razvoja, Džejms je menjao 50% svog vlasništva nad kompanijom sa svojim bratom za polovni automobil Volkswagen Beetle – poznatiji kao buba.
Skoro 40 godina kasnije, Tom Mongan se penzionisao i prodao većinu svog udela u kompaniji. Deo koji je njegov brat propustio zbog polovne bube? Milijardu dolara.
Google algoritam se nekada zvao BackRub
Primarni algoritam za rangiranje koji Google danas koristi je PageRank koji najjednostavnije rečeno, svakoj stranici u skladu sa faktorima za rangiranje određuje gde će se nalaziti u rezultatima pretrage. Zanimljivo je to da PageRank nije dobio ime po svojoj svrsi, već po suosnivaču Google-a – Lariju Pejdžu. (Larry Page). Ali, u početnom periodu algoritam se ipak zvao BackRub. Zašto? Navodno, ime se odnosilo na osnovni algoritam koji je brojao backlinkove kao pozitivne signale.
Bonus zanimljivost: U to vreme, Pejdž i Brin nisu znali puno o HTML-u. Iz tog razloga, početna stranica Google-a bila je što jednostavnija moguća. Sticajem okolnosti, jednostavnost iste održala se i do dana današnjeg.
Prva zamisao kompanije “Ben & Jerry’s” bila je proizvodnja peciva
Osnivači “Ben i Jerry’s”, poznate kompanija za proizvodnju sladoleda, u početku su želeli da stvore kompaniju koja će se baviti proizvodnjom peciva. Međutim, oprema za proizvodnju đevreka je bila toliko skupa, da su bili prinuđeni da promene taktiku i ulože 5 dolara za kurs pravljenja sladoleda.
Bonus zanimljivost: Ben Cohen, jedan od osnivača, ne poseduje čulo ukusa tako da je iskoristio “osećaj u ustima” da odredi da li je nešto ukusno. Iz tog razloga su veliki komadi voća, oraha ili čokolade često deo njihovih ukusa sladoleda.
Smirnoff je brendirao sebe kao “Beli viski”
Smirnoff je originalno bila ruska kompanija koja je 1939. godine promenila vlasništvo i postala američka. U to vreme Amerikanci su bili poznati kao veliki ljubitelji viskija i nisu znali puno o tome šta je vodka. Tada je nastala i marketing ideja – da Smirnoff sebe brendira kao “beli viski”, a kao svoju prednost navodio je to da “nema miris i ukus”.
Piće je postalo popularno naročito kod ljudi koji su želeli da piju rano ujutru, a da ne mirišu na alkohol.
Osnivač FedEx-a je jednom spasio kompaniju tako što se kockao u Vegasu
Tri godine nakon što je Frederik Smit osnovao FedEx, došlo je do poskupljenja goriva koje je kompaniju dovelo skoro do bankrotа, naime gubili su preko milion dolara mesečno.
U trenutku kada je kompaniji preostalo samo 5.000 dolara, Smit je sa preostalim novcem otišao u Las Vegas igrao Blackjack ceo vikend. Do ponedeljka, Smit je uspeo da dobije 32.000 dolara, što je u tom momentu bilo dovoljno da preduzeće pokrije troškove goriva i nastavi sa radom narednih nekoliko dana.
Ova avantura kupila je Smitu dovoljno vremena da poveća budžet kompanije i održi je solventom. FedEx je postao profitabilan 1976. godine, a danas se vrednost firme procenjuje između 25 i 35 milijardi dolara.
Bonus zanimljivost: Smit je bio član bratstva “George W. Bush” tokom studiranja i kasnije mu je bila ponuđena pozicija sekretara odbrane u Bušovoj vladi.
Ugriz na Apple logotipu je dodat naknadno kako se ne bi pomešao sa trešnjom
Da li ste se ikada zapitali zašto jabuka koja predstavlja logo kompanije Apple ima odgrižen deo?
Deo originalnog logotipa zapravo je bio Isak Njutn koji sedi ispod drveta jabuke. Taj logo je zamenjen za onaj koji znamo danas – klasičnom jabukom. Ugriz na jabuci je dodat kasnije da bi se napravila razlika između jebuke i trešnje.