Online poslovanje i kupovina preko interneta već godinama beleže rast u našoj zemlji. Prema podacima Republičkog zavdova za statistiku više od milion i osam stotina ljudi je kupilo nešto online tokom 2018. godine. U poslednje tri godine zabeležen je rast od 300% kada govorimo o vrednostima realizovanih transakcija, dok su samo u protekloj godini građani Srbije kupovali robu i usluge preko interneta u iznosu od preko 32,2 milijarde dinara.
Glavni razlozi za online kupovinu
Za nekog je odlazak u supermarket, prodavnicu ili tržni centar radost i terapija. Sa druge strane, užurbani način života i mnogobrojne obaveze na dnevnom nivou nekad ne ostavljaju dovoljno vremena za kupovinu u fizičkoj prodavnici. Uzevši u obzir navedno i ne čudi činjenica da se sve više ljudi radije opredeljuje za kupovinu “iz fotelje” koristeći kompjuter, mobilni uređaj ili tablet. Razlozi koji govore u prilog online kupovini su i sledeći:
- Ušteda vremena i smanjenje troškova prevoza prilikom odlaska do prodavnice;
- Online kupovinu je moguće obaviti u bilo koje doba dana i noći;
- Veći izbor proizvoda i mogućnost upoređivanja cena više različitih trgovaca na licu mesta;
- Pregled iskustava i recenzija drugih potrošača;
- Mogućnost dostave na željenu adresu u roku od nekoliko dana;
Iako elektronska trgovina beleži rast u proteklom periodu, brojne organizacije koje se bave istraživanjem stanja elektronske trgovine u Srbiji utvrdile su da je jedan od problema za njen dalji razvoj nepoverenje koje kupci u određenoj meri i dalje imaju prema kupovini na internetu. Prema podacima sa sajta statista.com, u 2018. godini gotovo 32% online transakcija u Srbiji započetno je na internetu, a završilo plaćanjem pouzećem, dok je upotreba kartica prilikom plaćanja robe i usluga online bila tek 15%. Ovi podaci ukazuju da kupci u našoj zemlji nisu u potpunosti voljni da daju svoje lične, a pre svega finansijske podatke na internetu plašeći se potencijalnih zloupotreba.
Kako da imate bezbednu kupovinu na internetu?
Ukoliko spadate u red onih koji i dalje gaje određeno nepoverenje prema online kupovini, u nastavku pročitajte listu saveta koji vam mogu pomoći da vaša kupovina bude sigurna i bezbedna.
1. Istražite prodavce i internet prodavnicu
Prvi korak je svakako da istražite prodavca kod kog planirate da kupite robu ili uslugu, kao i samu veb stranicu na kojoj je predstavljena ponuda online prodavnice. Proverite da li se radi o registrovanom prodavcu ili prodavcu koji posluje u sivoj zoni.
Zakon o elektronskoj trgovini, član 3.
“Pružanje usluga informacionog društva u komercijalne svrhe može obavljati pravno ili fizičko lice koje je registrovano za obavljanje određene delatnosti u skladu sa zakonom.”
Kupovinom od online prodavca koji je registrovan u Republici Srbiji uživate sva prava koja su garantovana zakonima koji pokrivaju oblast elektronskog poslovanja, prava potrošača i trgovine na internetu. Registrovani prodavci u zakonskoj su obavezi da jasno prikažu brojne informacije o sebi (naziv pravnog lica, PIB, matični broj, kontakt podatke i sl.). Takođe, na veb stranici prodavca cene proizvoda i usluga moraju biti jasno i nedvosmileno naznačene, uz posebne naznake o eventualnim dodatnim troškovima dostave, poreza i sl.
Takođe, oznake poverenja (eng. trustmarks) su još jedan način da se uverite u kredibilitet i pouzdanost prodavca. Ove oznake poverenja izdaju nezavisna sertifikaciona tela na osnovu prethodne provere prodavca. Nacionalna oznaka poverenja u našoj zemlji je eTrustmark.
2. Proverite da li je veb stranica prodavca sigurna
Postoji nekoliko oznaka na samoj veb stranici koje vam mogu potvrditi da je stranica sigurna za online kupovinu. Prva oznaka je svakako znak da veb-sajt poseduje važeći SSL sertifikat. Ovu oznaku možete prepoznati po katancu i https:// oznaci u adresnom baru, a klikom na katanac možete saznati više (pogledati sliku u nastavku).
SSL je akronim za Secure Sockets Layer – standardnu globalnu bezbednosnu tehnologiju koja omogućava enkriptovanu komunikaciju između web pretraživača i web servera. Koristi se od strane miliona online biznisa i individualnih korisnika u cilju smanjenja rizika od krađe podataka ili nezakonite obrade osetljivih informacija poput brojeva kreditnih kartica, korisničkih imena i lozinki kao i email poruka od strane hakera i drugih grupa.
Pročitajte više: Sve što treba da znate o SSL sertifikatima
3. Sačuvajte mejlove i ostale podatke o kupovini
Niste zadovoljni svojom porudžbinom i želite povraćaj novca? Naplaćeni su vam dodatni troškovi koji nisu bili navedeni prilikom kreiranja porudžbine? Domaće zakonodavstvo štiti učesnike elektronske trgovine jednako kao i potrošače koji kupuju u fizičkoj prodavnici. Budite sigurni da vam je dostupna sva prepiska, potvrda porudžbine i ostali podaci kako bi zaštitili vaša prava kao potrošač.
4. Informišite se o svojim pravima
Domaći propisi o elektronskoj trgovini i zaštiti potrošača podstiču online trgovinu i potrošaču pružaju širok spektar prava. Najvažnija prava koja kao potrošač imate su:
- Predugovorno obaveštavanje – Prodavac je u obavezi da na jasan i razumljiv način pruži informacije i obaveštenja koja se odnose na informacije o samom prodavcu, informacije o proizvodu ili usluzi koja je predmet kupovine, kao i o uslovima prodaje i vašim pravima kao potrošača;
- Pravo na odustanak od kupovine – Za razliku od kupovine u običnoj trgovini, gde je ovo pravo ostavljeno prodavcu da ga prihvati ili ne, kod kupovine na internetu ovo pravo je jedinstveno i podrazumeva da imate mogućnot da iz bilo kog razloga, u roku od 14 dana od kupovine, raskinete ugovor sa prodavcem, odnosno, odustanete od kupovine;
- Isporuka robe u roku od 30 dana – Prodavac je u obavezi da vam robu kupljenu preko interneta isporuči najkasnije u roku od 30 dana od dana kada ste izvršili kupovinu, osim ukoliko sa prodavcem niste dogovorili kraći ili duži rok. Prodavac je dužan da u roku od 3 dana od raskida ugovora vrati novac.
- Saobraznost i prvo na reklamaciju – Kao i prilikom tradicionalne kupovine, imate mogućnost da reklamirate proizvod koji ste kupili ukoliko prozivod nije saobrazan ugovoru, odnosno, ne odgovara opisu i funkcijama koje je dao prodavac na svojoj veb stranici. Zakonski rok za reklamaciju je 2 godine i računa se od dana isporuke.
- Zaštita ličnih podataka – Prilikom online kupovine neophodno je da dostavite određene lične podatke kako bi se kupovina uspešno realizovala npr. ime i prezime, adresu i broj telefona. Informacije koje prodavci prikupljaju, kako ih koriste i obrađuju po pravilu se nalaze u Politici privatnosti koja se nalazi na veb sajtu prodavca. Ovaj dokument može biti deo Opštih uslova poslovanja, a može postojati i kao poseban dokument na veb stranici.
Zakoni koji delom ili u potpunosti regulišu polje elektronske trgovine su:
- Zakon o trgovini
- Zakon o elektronskoj trgovini
- Zakon o elektronskom fakturisanju
- Zakon o zaštiti potrošača
- Zakon o obligacionim odnosima
- Zakon o zaštiti podataka o ličnosti
5. Vodite računa o svojim karticama
Plaćanje karticama online je bezbedno, a za sigurnost podataka prilikom kupovine garantuje procesor platnih kartica odnosno banka. Imajte na umu i sledeće: vaša banka nikada neće tražiti broj kartice ili PIN kod putem emaila ili telefona. Ako kojim slučajem dobijete email poruku od banke ili druge finansijske institucije koja od vas zahteva upisivanje podataka sa kartice, sasvim je sigurno da se radi o tzv. fišing (eng. phishing) prevari.
Pročitajte više: Šta su pshising mejlovi i kako da se zaštitite od njih?
Dakle, da biste izbegli mogućnost krađe informacija, nikada ne otkrivajte svoje finansijske informacije na ovakvim stranicama. Sigurne sajtove za unos podataka sa kartice možete prepoznati po oznakama poput Mastercard® SecureCode™, Mastercard® Identity Check™ ili „Verified by Visa“, kao garanciju da se podaci koje unesete dele između vas i banke i nikada se ne otkrivaju trećim licima, čak ni prodavcu. Kada su same platne kartice u pitanju, preporučujemo vam sledeće: čuvajte karticu na sigurnom mestu i trocifreni broj na poleđini kartice (CVV2, CVC2 kod) ne delite sa drugim licima, podatke sa platne kartice unosite samo na stranicama koje imaju https:// i simbol katanca. Ukoliko je katanac crvene boje ili se pojavi obaveštenje da sertifikat nije validan nemojte unositi podatke o platnoj kartici.
Napomena za kraj
Prava potrošača u elektronskoj trgovini zagarantovana aktima Republike Srbije ne važe ukoliko ste robu ili uslugu kupili od prodavca koji nije registrovan. Zato se se detaljno informišite o tome kod koga kupujete i budite upoznati sa svojim pravima.
Želimo vam uspešnu i bezbednu online kupovinu!