Ukoliko koristite e-mail kao sredstvo komunikacije sasvim je sigurno da vam se u nekom trenutku dogodilo da vam je prijemno sanduče postalo meta čudnih e-mail poruka koje niste tražili, niti želeli da dobijete. Definicija takvih neželjenih e-mail poruka jeste SPAM.
Šta je SPAM?
Pored toga što označava sada već čuvenu šunku u konzervi, ali i poštansko sanduče puno kojekakvih flajera koje niste želeli, spam u e-mail svetu predstavlja anonimnu, masovnu i neočekivanu elektronsku poštu – ukratko, spam je poruka koja se šalje primaocu bez njegovog dopuštenja, a koja, između ostalog, može sadržati prevaru, virus ili neki drugi maliciozni kod koji može predstavljati potencijalnu opasnost za primaoca.
Osnovni oblici spam poruka se kreću od lažnih privatnih poruka koje mogu voditi do sadržaja za odrasle, raznih “obogati se brzo” (Nigerijski prinčevi) šema pa do promovisanja proizvoda ili usluga za koje primaoci nisu iskazali interesovanje.
Zanimljiva je činjenica da je u jednom momentu 2010. godine gotovo 80% svih poslatih e-mailova činio spam. Kada su u pitanju države koje prednjače u ovakvoj praksi, prema Statista istraživanju iz 2017. godine gotovo 13.21% svih spam poruka dolazilo je sa IP adresa koje se nalaze u SAD, a sledeći najveći izvor bila je Kina sa 11.25%. 2018. godine situacija je takva da skoro 45% svih poslatih e-mail poruka čini spam u određenom obliku.
Kao rezultat ovih statistika, ali i činjenice da su spameri sve prepredeniji kada je u pitanju njihov “posao”, spam filteri postaju pametniji i striktniji, tako da se može dogoditi i da legitimni e-mailovi završe u junk folderu. Sigurno vam se dogodila situacija da poruka koju ste poslali nije završila u prijemnom sandučetu primaoca i obrnuto, da očekujete određeni e-mail od poznatog primaoca, ali da je isti završio u vašem spam folderu.
Postoje određene mere koje možete preduzeti kako biste bili sigurni da poruke koje šaljete završavaju na pravom mestu, ali za početak moramo videti šta je to spam filter i kako on radi.
Šta je spam filter?
Spam filter predstavlja sistem za pretraživanje i skeniranje e-mail poruka. Ukoliko filter pronađe nešto sumnjivo u naslovu ili sadržaju poruke, e-mail automatski biva označen kao nepoželjan i obično završava u spam folderu.
Kako ovaj filter funkcioniše?
Informacije koje filter uzima u obzir mogu se podeliti u tri kategorije:
Odakle je poruka došla
Anti-spam organizacije su napravile specijalne liste pod nazivom RBL. RBL je skraćenica od Real Time Black List i predstavlja skup tj. listu IP adresa koje su poznate po slanju SPAM poruka. Spam filter koristeći RBL listu vrši poređenje IP adrese odakle je poslat e-mail sa IP adresom iz liste i ukoliko dođe do podudaranja spam ocena poslate poruke raste i mogućnost da ista završi u spamu se povećava.
Ko je poslao poruku?
Koristeći naslove e-mailova spam filteri proveravaju da li je e-mail poslala mašina za spamovanje ili stvarni pošiljalac. Svaki e-mail poseduje jedinstveni ID, ali kada spameri šalju grupu e-mailova sve poruke imaju isti ID.
Kako poruka izgleda?
Spam filter analizira sadržaj i temu čitavog e-maila. Ako sastav čine fraze poput ‘vijagra’, ‘kupite sada’, ‘najniže cene’, ‘kliknite ovde’ i slične, e-mail može biti identifikovan kao spam. Takođe, filter traži upadljive HTML-ove kao što su veliki fontovi, trepćući tekst, svetle boje i slično.
Mnogi spam filteri, sa druge strane, upoređuju ceo tekst sa brojem sumnjivih reči, što na primer znači da ako pošaljete dugačak e-mail on neće biti identifikovan kao SPAM zato što ima malo sumnjivih reči. Na sledećem linku možete pronaći listu od 455 reči i fraza koje bi bilo dobro izbegavati, ukoliko ne želite da povećate mogućnost da vaša poruka završi kao spam.
Šta dalje? Kako da e-mail poruka ne završi kao SPAM?
Postoje određene mere koje možete preduzeti da vaš e-mail ne završi u SPAM folderu:
- Izbegavajte korišćenje lažnih informacija, termina ili reči koje mogu da deluju sumnjivo u naslovu i temi e-maila.
- E-mail treba da izgleda kao reklama samo u situacijama kada je reklama ono što zaista želite da pošaljete.
- Primaoci bi trebali da u footeru e-maila imaju informaciju o vašoj lokaciji.
- Uključite mogućnost da se primaoci e-mailova odjave sa vaše liste – unsubscribe opcija.
- Nemojte koristiti previše specijalnih simbola, naročito na početku i na kraju e-mail poruke.
- Proverite formatiranje teksta i ako je moguće izbegavajte korišćenje različitih boja i fontova.
- Ukoliko je moguće, nemojte koristiti skraćene URL-ove. Oni se najčešće koriste od strane spamera koji žele da sakriju pravu URL adresu.
- Kada šaljete HTML e-mailove potrudite se da uz njih uključite i tekstualnu verziju istih.
- Proverite SPAM skor vašeg e-maila na nekom od sajtova za proveru, poput Mail tester. Neophodno je da pošaljete e-mail na određenu adresu i nakon toga možete saznati spam skor e-mail adrese.
- Proverite da li se vaša IP adresa i domen nalaze na crnim listama (blacklist).
KOMUNIKACIJA BEZ GLAVOBOLJE
PROMOCIJA
Business E-mail hosting garantuje maksimalnu dostupnost, jednostavnost korišćenja i bezbednost u svakom momentu. Vrhunska antispam i antivirus zaštita za komunikaciju bez glavobolje.
Odaberi Business Server uslugu i iskoristi 50% popusta u prva tri meseca!
POGLEDAJ PONUDU- Budite oprezni sa fotografijama. Preporučuje se da ne šaljete e-mailove koje sadrže samo fotografije. Ukoliko ih šaljete, potrudite se da fotografije budu optimizovane i da po fotografiji imate makar dva reda teksta.
- Izbegavajte slanje priloge uz e-mail koji imaju .exe, .zip, .swf ekstenzije. Formati kao što su .jpg, .gif, .png i .pdf su u redu za korišćenje.
- Proverite SPF (Sender Policy Framework) i DKIM (Domain Keys Identified Mail) izveštaje. SPF izveštaji dozvoljavaju vlasnicima domena da objave spisak IP adresa koje su ovlašćene da šalju e-mail poruke u njihovo ime. Cilj je smanjiti količinu poslatih SPAM poruka i prevara tako što se pošiljaocima malicioznih e-mailova otežava sakrivanje identiteta. DKIM vam pomaže u zaštiti kompanije od e-mail spamova i ostalih pokušaja prevare. Ovaj servis poseduje metodu za validiranje identiteta domena koji je povezan sa kriptografskom autentikacijom preko poruka.
- Izbegavajte kupovinu e-mail lista. U praksi se često dešava da kupovina ovakvih lista sadrži spisak e-mail adresa koje više nisu validne i tačne, te slanje poruka ovakvim listama povećava rizik od stavljanja vaše IP adrese ili domena na crnu listu, usled slanja velike količine e-mailova. Uvek je bolje slati individualne poruke realnim klijentima.
- Proverite kako su dostavljeni vaši e-mailovi. Možete napraviti različite e-mail naloge kod popularnih provajdera kao što su Google, Yahoo i ostalih, i na njih slati test poruke.
- Šaljite e-mailove svojim klijentima redovno i objasnite im kako da vašu e-mail adresu označe kao poželjnu (white list).
Business E-mail – najbolje e-mail rešenje za biznis
Ukoliko vam je e-mail korespodencija od krucijalne važnosti za poslovanje, odabir namenske e-mail usluge je uvek dobar izbor. Pored toga što nudi veliku fleksibilnost po pitanju podešavanja, glavni akcenat je na bezbednosti, a pogotovo kada su virusi i spam u pitanju.
Mint Business E-mail usluga poseduje nekoliko različitih nivoa spam filtracije koja garantuje da gotovo nikad nećete videti ni jednu spam poruku u svom Inbox folderu. Svaka poruka prolazi kroz čak šest nezavisnih sistema koji vrše rangiranje kako bi eliminisali spam. Po želji, korisnik može da pojača ili oslabi kriterijume po svojoj želji, kako bi dobio najbolje moguće rezultate.
Pored toga, zahvaljujući instaliranom antivirusu na serveru, sve datoteke koje stižu ili odlaze sa vašeg računara bivaju skenirane za maksimalnu bezbednost vas i vaših saradnika. Spam i virusi u vašem sandučetu mogu biti prošlost – uz Mint Business E-mail uslugu.