Šta određuje uspeh jednog startapa? Koji faktori najviše utiču na to da li će startap uspeti ili jednostavno nestati sa tržišta? Zbog čega i pored sjajne ideje, organizovanog tima, stabilnih izvora finansiranja i dobrog poslovnog plana startapi propadaju?
Na ova pitanja pokušao je da odgovori Bil Gros, osnivač poslovnog inkubatora Idealab u svom govoru na TED konferenciji. Analizirajući 200 kompanija (100 kompanija koje su deo Idealab-a i 100 kompanija koje nisu) pokušao je da dođe do zaključka koji faktori najviše utiču na uspeh ili neuspeh jednog biznisa i da li se neki od njih može izdvojiti kao ključan u tom pogledu.
Posmatrajući 5 ključnih segmenata koji čine biznis – ideju, tim, poslovni model, finansiranje i tajming, Bil je u svoju analizu uključio kompanije čija se tržišna vrednost danas meri milionima dolara (Instagram, Airbnb, Uber, Youtube CarsDirect, NetZero i Tickets.com), ali i biznis ideje koje nisu zaživele poput Webvan, Kozmo, Pets.com i Friendster.
Zbog čega su neki startapi uspeli, dok drugi nisu bili te sreće?
Odgovor je iznenadio i osnivača IdeaLab-a. Najvažniji faktor koji određuje uspeh jednog startapa je tajming. Pravo vreme za pokretanje biznisa predstavlja kategoriju koja uspešne biznis modele razdvaja od onih manje uspešnih.
Na drugom mestu nalazi se tim, dok se ideja, koju mnogi smatraju najvažnijom za uspeh, nalazi na trećem. Biznis model i finansiranje zauzimaju poslednja dva mesta.
Na pravom mestu u pravo vreme
Bil Gros je svoje tvrdnje potkrepio i konkretnim primerima iz prakse, poput Airbnb i Uber-a.
Airbnb – odbijen od mnogih investitora, koji su ideju iznajmljivanja prostora potpunim strancima smatrali ludom, izašao je na tržište u jeku recesije kada je ljudima bio neophodan dodatni izvor prihoda. Sjajan tajming je, iz sličnog razloga, takođe imao i Uber.
Sa druge strane, Idealab je pokrenuo kompaniju pod imenom Z.com koja se bavila elektronskom zabavom. Sjajna ideja, dobar poslovni model, stabilni izvori finansiranja, svi elementi za uspeh su bili tu – ali izlazak na tržište nije bio u pravo vreme. U tom periodu rasprostranjenost brzog interneta bila je premala (1999-2000 godina), a gledanje video sadržaja otežano. Kompanija je zatvorena 2003. godine, a samo 2 godine kasnije pojavio se Youtube. Iako bez poslovnog plana na početku, Youtube se pojavio u pravom momentu.
Dobar tajming ili ne?
Najbolji način da procenite da li je pravo vreme za pokretanje biznisa, prema rečima Bila Grosa je da pokušate da iskreno odgovorite na sledeća pitanja:
– Da li je svet spreman za vašu biznis ideju?
– Da li su potrošači spremni za proizvod koji im nudite?
– Da li je prerano u smislu da je ideja suviše napredna te da morate da edukujete potrošače?
– Da li je zaista pravi momenat za novi startap?
– Ili je već prekasno, jer ima previse konkurencije u niši?
Kompletan govor osnivača IdeaLab-a na TED konferenciji možete videti OVDE.