Ukoliko posedujete web sajt, besplatni webmaster alati koje Google pruža korisnicima predstavljaju vredne resurse koje bi trebalo iskoristiti.
Verovatno ste čuli i redovno koristite Google Analytics, a u slučaju da još uvek niste, preporučujemo da dodate i Google Search Console na listu alata koji će vam pomoći da pratite, održavate i optimizujete svoje prisustvo u rezultatima pretrage.
Kako podesiti Google Search Console (UPUTSTVO)
Da biste mogli da pratite kako se vaš sajt kotira u rezultatima pretrage, neophodno je da podesite ovaj alat. Za početak, kliknite na sledeću stranicu. Da biste nastavili neophodno je da se prijavite na vaš Google nalog. Budite sigurni da je to isti nalog sa kojeg koristite ostale Google alate.
Nakon prijavljivanja pojaviće vam se prozor u kom je neophodno da upišete URL svog sajta. Nakon toga kliknite na “ADD PROPERTY”.
Nakon što dodate sajt, neophodno je da verifikujete svoje vlasništvo. Google Search Console omogućava nekoliko načina na osnovu kojih verifikacija može da se izvede. Ukoliko već imate instaliranu Google analitiku najlakši način je da izaberete Google Analytics Tracking Code kao željeni način verifikacije. Sve dok je vaš Google Analytics kod za praćenje u <head> sekciji, nećete imati problema.
Iskoristite ekskluzivni promokod BLOG10 za 10% popusta na sve Web Hosting pakete, posebno kreiran za naše čitaoce. Upišite promokod BLOG10 na checkout stranici i ne propustite priliku da unapredite svoj online prostor uz pouzdan i siguran hosting!
Ostali načini za verifikaciju vlasništva nad web sajtom su dodavanje HTML fajla na sajt, dodavanje meta taga na početnoj stranici, verfikacija na osnovu Google Tag Manager naloga i verfikacija na osnovu promene DNS podešavanja.
Šta sve možete uraditi sa Google Search Console
1. Dodavanje mape sajta (sitemaps)
Sitemaps iliti mapa sajta predstavlja listu svih stranica na sajtu koja pomaže web spajderima (eng. Web spider, Web crawler, ant, automatic indexer) da efikasnije prikupe informacije o stranicama i njihovim pratećim linkovima. Posedovanje mape sajta u okviru Google Search Console alata je važno, jer na taj način pomažete pretraživaču da bolje shvati međusobnu vezu između stranica, da utvrdi koje stranice su važne, ali i sazna druge bitne informacije poput onih kada je stranica poslednji put promenjena, koliko puta je promena izvršena i slično.
Kako da dodam mapu sajta (sitemaps)
- Odaberite sitemap format koji želite da koristite. Google podržava nekoliko formata, a samu sitemapu možete napraviti samostalno ili koristeći neki od third-party alata za kreiranje.
- Dodajte mapu sajta u okviru Google Search Console na ruti Index – Sitemaps
2. Performance izveštaj
Svako ko dodje do sajta preko pretrage koristio je određeni termin koji ga je doveo do željene stranice. Ovaj alat upravo prikazuje najčešće korišćene fraze, odnosno ključne reči, koje su generisale posetu na sajtu. Ali to nije sve.
U izveštaju koji se može naći u sekciji “Performance” Google Seach Console pruža uvid u to kako se sajt kotira na pretraživačima kada su u pitanju ključne reči i najposećenije stranice, dok se sa druge strane mogu saznati podaci iz kojih zemalja je došlo najviše poseta, kao i putem kojih uređaja su posetioci došli do sajta.
Odabirom odgovarajućeg vremenskog perioda možete dobiti informacije o ukupnom broju klikova (Total Clicks), prosečnoj poziciji na pretraživačima (Average Position), koliko puta je sajt izašao u rezultatima pretrage (Total Impressions) i prosečnom CTR-u (predstavlja odnos između ukupnog broja klikova i broja prikaza).
Ključne reči (Queries)
Malo ispod na istoj stranici nalazi se lista svih ključnih reči koje su korišćene da bi vas ljudi pronašli, kao i koliko puta je neko kliknuo na link nakon pretražene ključne reči.
Klikom na određenu ključnu reč iz liste i uz pomoć filter opcija koje se nalaze u gornjem delu menija (vidi sliku), može se ući dublje u analizu i videti za koje stranice su koje ključne reči karakteristične, iz koje države su ljudi koji ih pretražuju, koje uređaje koriste i slično. Takođe, može se uporediti kako se različite ključne reči kotiraju u smislu broja klikova, broja pregleda, koliki im je CTR itd.
Ove informacije pokazuju koliko uspešno privlačite ljude bazirano na ključnim rečima iz vaše SEO strategije. Ono što je još bitnije, u listi se nalaze i ostale varijacije ključnih reči koje ljudi koriste kako bi došli na sajt.
Identifikujte najposećenije stranice (Pages)
Svaki web sajt ima stranice koje su posećenije od ostalih, uglavnom je to početna stranica, ali to nije uvek slučaj. Google Search Console pomaže vam da odredite koje stranice su privukle najviše ljudi i utvrdite kako se stranice koje su bitne za vaš biznis kotiraju na pretraživačima.
Deo za pronalaženje najpopularnijih stranica se nalazi u istom izveštaju kao i ključne reči, takođe, filteri i ostali statistički podaci opisani gore rade na sličan način.
Odatle ćete videti listu svih stranica, poređanih sa padajućim trendom, počev od najpopularnijih. U novoj verziji Google Search Console stranice se mogu analizirati prema tome koliko su klikova generisale, koliko pregleda i na kojoj se prosečnoj poziciji nalaze
Proverite odakle dolaze vaši posetioci (Countries)
Ako vaše poslovanje zadovoljava potrebe klijenata iz nekog određenog dela sveta, jako je bitno da web sajt posećuju ljudi iz tog geografskog područja, nego nekog drugog. Ove informacije možete da nadjete u istoj sekciji gde se nalaze ključne reči i informacije o stranicama tako što izaberite “Countries” u meniju.
Ovde možete videti koliko klikova ostvaruje koja stranica i iz koje države klikovi dolaze – najveći brojevi se nalaze na vrhu liste. Takođe, u svakom trenutku možete da pređete i na druge kategorije – kao što su rezultati zasnovani na broju pregleda, Click-through rate (CTR) i rangiranje pretrage ili da sve parametre koristite u isto vreme.
Saznajte koji uređaj koriste vaši posetioci (Devices)
U današnje vreme neophodno je da sajt bude adekvatno optimizovan za mobilne uređaje. Ukoliko ste se već postarali da vaš sajt izgleda pristojno na mobilnim uređajima dobro će vam doći da znate sa kojih uređaja i u kojoj meri korisnici dolaze na sajt nakon što im isti izađe u rezultatima pretrage. Google Search Console pruža i tu opciju. Ove informacije se nalaze u istom delu kao i prethodne tri opcije.
Predstavi ideju, biznis ili uslugu na internetu i uz web hosting pakete odaberi najbolje za svoj blog, online prodavnicu, portfolio ili web aplikaciju.WEB HOSTING
3. Proverite da li sajt ispravno radi na mobilnim uređajima
Kako to možete učiniti? Pre svega, dobro je da testirate web sajt lično, što možete učiniti putem ovog linka, a pored toga postoji i opcija da Google Search Console potvrdi da sajt podržava njihove standarde za mobilne uređaje.
U delu “Enhancements” izaberite – Mobile Usability. Ako Google, po svojim standardima, potvrdi da je sve optimizovano za mobilne uređaje neće vam prikazati nijednu grešku u svom izveštaju.
Ovaj izveštaj pomaže da se identifikuju delovi sajta koji ne funkcionišu najbolje na mobilnom uređaju – na primer flash ili mala veličina fonta – i pruža listu grešaka kako bi mogli da ih otklonite u najkraćem roku.
4. Saznajte koje stranice su linkovale vaš sajt
Za svakog ko se fokusira na SEO ovo će biti važna grupa informacija. Linkovi do sajta koji se nalaze na nekom drugom sajtu (backlinks) su jedan od značajnih kriterijuma za rangiranje, jer svaki put kada neko klikne na link i dođe na vaš sajt – povećava se autoritet sajta kod Google-ovog algoritma.
Ove informacije se mogu naći u sekciji “Links” sa leve strane. Klikom na sekciju dolazi se do izveštaja koji prikazuje ukupan broj spoljašnjih i unutrašnjih linkova. Spoljašnji linkovi (external links) predstavljaju sve one stranice vašeg sajta čiji se link nalazi na nekom drugom sajtu. Unutrašnji linkovi (internal links) predstavljaju linkove unutar samog sajta.
Takođe, segment “Top linking sites” pruža važnu informaciju o tome koji web sajt sadrži najviše linkova ka vašem sajtu, dok segment “Top linking text” pokazuje pod kojim nazivom ili setom ključnih reči je URL ka vašem sajtu linkovan.
Klikom na bilo koju reč, sajt ili stranicu u okviru ovog izveštaja možete dodatno analizirati svaki pojedinačni rezultat.
5. Proverite linkove koji ne funkcionišu
Neispravni linkovi, neindeksirane stranice i 404 greške znaju da utiču na korisničko iskustvo čime udaljavaju posetioce od stranica koje funkcionišu. Ako i to nije bilo dovoljno, ovakve stranice čine da izgledate loše u očima Google algoritma i utiču negativno kako na rangiranje sajta, tako i na ukupnu posetu.
U sekciji Index – Coverage nalazi se izveštaj koji na jednom mestu prikazuje status linkova u očima Google pretraživača, poput broja indeksiranih stranica, kao i stranica koje imaju problema sa indeksiranjem.
Ove vredne informacije mogu se iskoristiti za poboljšanje korisničkog iskustva i sprečavanje potencijalnih frustrirajućih grešaka sa kojima se posetioci mogu suočiti.
Zaključak
Google Search Console je alat koji je u potpunosti besplatan i kao što već možete zaključiti temeljno upakovan tako da omogući pristup svim korisnim informacijama gde i kako se sajt u pretrazi pojavljuje i pozicionira. Ovaj webmaster alat je prvo mesto na kome možete dobiti sve podatke neophodne da pratite, optimizujete i svoje prisustvo u rezultatima pretrage.
Korisni linkovi:
- Search Console Help
- Webmaster Central Help Forum
- Official Webmaster Central Blog
- Google Webmasters Youtube Channel