Zašto ne treba kupovati e-mail liste

Kupovina e-mail liste je možda jeftina i laka varijanta da na brz način dođete do potencijalno veće grupe ljudi, ali kada se posmatra šira slika, ovakva praksa ipak nije najidealnija solucija kada je u pitanju promocija usluga ili poslovanja. Kupovina ovakvih lista može negativno uticati na online reputaciju i ostaviti neželjene posledice na napore koje planirate da uložite u svoju promociju.

Iako zahteva vreme, mnogo je bolje i efikasnije uložiti vreme u stvaranje mailing liste realnih klijenata (pretplatnika) koji zaista žele da saznaju nešto više vašem proizvodu, usluzi ili budu u toku sa vestima i novinama. Logika je jasna – oni koji se na to odluče svojom voljom jer ih sadržaj zanima će pre otvarati i čitati poruke i ponude koje im šaljete.

Kupovina e-mail lista – za i protiv

Kupovinom ovakvih lista uglavnom ćete dobiti spisak imena i e-mail adresa koje su izvučene iz raznih javno dostupnih baza podataka. Iako postoji bezbroj (pre)prodavaca koji obećavaju tačne i pouzdane podatke, kupovina ovih baza e-mailova nosi sa sobom puno posledica.

Pre svega, kupljene liste sadrže e-mail adrese ljudi koji se nisu zaista pretplatili na vaš newsletter, niti znaju bilo šta o tome ko ste, niti šta nudite. Slanje promotivnih poruka takvim osobama može izgledati kao invazija na njihov inbox i velike su šanse da ih neće privući primljeni sadržaj.

Veliki broj kupljenih listi takođe sadrži i e-mail adrese koje nisu više aktivne. Iako vam lica koja nude i prodaju liste mogu obećati da će podaci koje dobijete biti pouzdani i kvalitetni – dobijene baze će najčešće biti beznačajne za vaše poslovanje.

email computer

Pravne obaveze i GDPR ograničenja

Opšta uredba o zaštiti podataka o ličnosti (skraćeno GDPR) je evropski akt vezan za privatnost podataka donet u maju 2018. godine. Sve dok imate kupce ili preplatnike na vaš e-mail servis koji žive u Evropi (a verovatno da imate), morate se pridržavati pravila propisanih od strane ove uredbe.

Pročitajte više: Kako će GDPR uticati na WordPress sajtove?

Pre donošenja GDPR uredbe, veliki broj firmi koji se bavio e-mail marketingom morao je da uključi opciju za odjavljivanje sa servisa (unsubscribe dugme) prilikom slanja svake poruke. Na taj način su se korisnici mogli odjaviti sa onih mailing listi od kojih više ne žele primati obaveštenja i ponude. Kada je GDPR stupio na snagu doneo je sa sobom veća ograničenja i regulative na ovom području. GDPR zahteva double opt-in koji podrazumeva da pored prijavljivanja na servis, korisnik potvrdi svoju e-mail adresu i svoju prijavu. Ovo znači da GDPR ne dozvoljava marketing timovima da koriste kupljene baze e-mailova, jer se lica koja se nalaze na kupljenim listama nisu sama izjasnila da žele da primaju njihove poruke.

Zašto su kupljene liste loše za isporučivost i reputaciju pošiljaoca?

Ljudi iz marketing timova žele da sve poruke koje su poslali budu isporučene pravim ljudima i u pravo vreme. Kupovinom e-mail listi uložen trud “bacate u vodu” jer poruke svakako neće biti poslate na adrese onih ljudi koji žele da čuju nešto više o vama.

Isporučivost e-mailova i reputacija pošiljaoca su jako bitni parametri kada je reč o e-mail marketingu. Isporučivost pokazuje koliko poslatih poruka završi u prijemnom sandučetu, a koliko u spam folderu primaoca. Reputacija pošiljaoca, sa druge strane, meri se pomoću stope ukupno isporučenih poruka i stope otvorenih e-mailova od strane primaoca.

Veliki e-mail servisi poput GMail, Hotmail ili Yahoo prate aktivnosti korisnika i obraćaju pažnju na to da li korisnik otvara, klikće, čita ili prijavljuje primljene poruke kao spam. Oni žele, i staraju se o tome, da njihovi korisnici dobijaju samo kvalitetan sadržaj.

Pošto veliki broj kupljenih e-mail listi sadrži stare adrese koje više nisu aktivne, veliki broj poslatih e-mailova neće ni stići do primaoca. Takođe, velika je šansa da se u bazi e-mailova koju ste kupili ne nalazi vaša ciljna grupa i da poruka koju ste poslali nije izazvala reakciju koju očekujete. Naravno, pored izostanka reakcije tu je i negativna reakcija koja se može dogoditi kada primalac nakon primanja neželjenog e-maila isti označi kao spam  – što će svakako narušiti stopu isporučivosti e-mailova, a posledično i reputaciju.

Stopa e-mail poruka koje uopšte nisu stigle do primaoca (Bounce Rate) od 2% je optimalna kada kada pričamo o dobroj isporučivosti i reputaciji pošiljaoca.

Jednom kada je vaša reputacija kao pošiljaoca degradirana i imate niske stope isporučivosti jako je teško ponovo izgraditi svoju reputaciju u očima e-mail servisa.

Šta je skor pošiljaoca (Sender Score) i kako se izračunava?

email letterSkor pošiljaoca predstavlja rejting koji je vaša IP adresa dobila u odnosu na to kako su poruke isporučene, koliko su puta otvorene ili ignorisane. Skor pošiljaoca predstavlja broj između 1 i 100 i on određuje ukupnu reputaciju pošiljaoca i utiče na to kako mailing servisi koje koristite gledaju na vašu IP adresu i posledično da li će e-mail stići na svoju destinaciju.

Prilikom određivanja skora obraća se pažnja na:

  • Žalbe na spamovanje
  • Slanje e-mail poruka neaktivnim e-mail adresama
  • Slanje poruka na e-mail adrese koje se nalaze na crnoj listi
  • Broj poslatih i odbijenih e-mailova

Prema podacima Sender Score besplatnog alata kreiranog od strane Return Path, odličan skor pošiljaoca bi bio iznad 80, dobar iznad 70, dok bi slabim skorom smatrali sve ispod 70. Rezultat se računa na osnovu prethodnog perioda od 30 dana i upoređuje sa drugim IP adresama. U toj situaciji korišćenje kupljenih e-mail listi će definitivno smanjiti skor pošiljaoca zbog gotove očekivane slabe zainteresovanosti i reakcija.

Sami kreirajte e-mail liste potencijalnih kupaca

Dakle, utvrdili smo da kupovina e-mail liste može na više načina da ugrozi kako vaše marketinške napore, tako i vašu reputaciju. Samostalno građenje e-mail liste je možda posao koji zahteva više vremena, ali sa druge strane donosi i mnogo bolje rezultete.

Liste koje sami stvarate imaju suprotan efekat od kupljenih. Pored toga što povećavaju reputaciju, ove liste predstavljaju spisak izabranih korisnika koji su se pretplatili na vaš servis i koji žele da saznaju više o vama, otvaraju i čitaju poruke, a tokom vremena mogu postatiti dugoročni korisnici vaše usluge ili proizvoda.

 

U narednom tekstu pozabavićemo se detaljnije načinima kako da kreirate kvalitetnu e-mail listu. 

 

 

1 komentar

Ostavi komentar